Den här veckan skriver Marcus nyhetsbrevet. Han berättar om varför vi lägger så mycket tid på att föreläsa om välfärdens styrning och om politiker som vilseleder sina väljare samt ger några tips på artiklar som andra har skrivit. Tack för att du läser och tipsa gärna dina vänner om nyhetsbrevet. Här är en länk som går att dela på sociala medier: https://tankesmedjanbalans.se/nyhetsbrev/.
När jag skriver det här är det lördag morgon och jag har precis bytt från spårvagn nummer nio, till Öresundståget från Göteborg till Varberg. I Varberg ska jag byta till buss mot Träslövsläge och efter det gå någon kilometer till stället där jag ska föreläsa. Det blir en timmes snack om skolmarknaden och skollobbyism, gång tillbaka till busshållplatsen, buss in till Varberg och sedan tåg till Göteborg och spårvagn hem till Majorna.
I onsdags föreläste jag i Västerås och i torsdags föreläste Åsa i Täby. Nästa vecka har jag två föreläsningar, en i Stockholm och en i Södertälje. Veckan därefter ska jag avslutningssnacka för ett gäng som haft bokcirkel om vår bok “De gränslösa” och föreläsa om Internationella Engelska Skolans effekter på den kommunala skolan i Upplands-Bro.
Det här är lite för mycket, kan man kanske tycka, men det går ändå inte att jämföra med hur mycket jag föreläste när jag arbetade heltid som lärare. Då hade jag i snitt fyra entimmeslektioner per dag och en åhörarskara som krävde mycket mer av mig än vad som krävs av mig nu när jag föreläser för vuxna som dykt upp frivilligt.
Lärarjobbet var för mycket för mig, så jag fick sluta. Därför jobbar jag med Balans istället. För att det är mindre jobb än att vara lärare.
Något som verkligen är mindre jobb än att vara lärare är att debattera i text. De senaste åren har det gått ganska bra i debatten för alla oss som inte tror på dagens system där lärare förväntas effektivisera mötet mellan lärare och elev genom att klara effektiviseringskrav i budget och tävla med andra skolor om elevers skolpeng.
Men Åsa och jag har inte den personlighetstyp som gärna väljer glädje. Glaset är halvtomt, inte halvfullt – ni vet. Finns det en risk att något ska gå åt skogen så upptäcker vi oftast den. Vi ser en rätt stor risk att de fina ord som ledande politiker nu säger, till exempel att skolan måste regleras eller att marknadsskolan måste “helrenoveras”, inte kommer att bli något annat än just fina ord.
Vi tror att det behövs ett starkt tryck på förändring underifrån – från väljare, lärare, föräldrar, politiskt engagerade på lägre nivåer. Det är därför vi lägger så mycket tid på att föreläsa. Det kanske kan hjälpa till att skapa ett sådant tryck.
Bor du i närheten av några av våra föreläsningar? Kom gärna och lyssna!
Vilseledande politiker
En tråkig sak med debatten om välfärden är att den politiska styrningen skapar mängder av situationer där politiker på alla nivåer tvingas välja mellan att säga det som väljarna vill höra och att säga det som är sant. Väljarna vill höra att politiker satsar på välfärden men det som är sant är oftast att politiker skär ner. Väljarna vill höra att det inte går sämre för till exempel skolan men det som är sant är ju såklart att det ibland gör det.
I veckan publicerade vi ett sådant exempel på vår hemsida. Socialdemokraterna i Karlstad säger det väljarna vill höra, istället för det som är sant. Jag är säker på att ni har egna exempel på det här från era kommuner. Skicka gärna ett mail om ni vill att vi hjälper till att ta en titt på något extra problematiskt fall. Vi gör det gärna – inte för att vi gillar att sätta dit politiker, utan för att det måste börja kosta något när politiker väljer att säga det väljarna vill höra istället för det som är sant.
Samtidigt får man inte glömma att politiker har en väldigt svår uppgift, och att den blir svårare och svårare ju närmare verksamheten de befinner sig. I onsdags avslutade jag med de här orden efter att ha pratat med lärare om deras omöjliga arbetsmiljö:
“Det är inte elevernas, föräldrarnas, lärarnas, rektorns, kommunpolitikernas eller rikspolitikernas fel. Det är inte heller fackets, skolchefens, kommunikatörernas eller de peppiga skolutvecklarnas fel. Det är inte ens skolägarnas eller lobbyisternas fel.
Det är skolsystemet det är fel på!”
Lästips
“Det är hög tid att införa en statligt regelstyrd skola. Bland annat vill vi återinföra halvklasser i svenska och matematik i lågstadiet”, skriver Johan Pehrson och Lotta Edholm, Liberalerna.
Jag håller verkligen med, men Pehrson och Edholm är ansvariga ministrar. Inget stoppar dem, det är bara att börja reglera! Eller krånglar samarbetspartierna?
“Nu är glädjen borta. Det gör ont att läsa om att neddragningarna i Karlstads kommun inte gett någon påverkan på skolorna, enligt politikerna. Jag jobbar på en sådan skola och förmodligen märks inte någon påverkan just nu i politikernas fina papper för att lärarna sliter och gör allt för att få dagarna att gå ihop. Det går att hålla upp fasaden, men det kostar. Vi lärare betalar med vår arbetsmiljö och för att vi vill barnen väl”.
En lärare i Karlstad har fått nog. Jag har full förståelse för det.
Och så ett avslutande filmtips: Svenska Nyheter fortsätter att vara den skarpaste granskaren av marknadsskolan och lobbyismen. I det senaste avsnittet fokuserade de på ”klägget” men friskolereformen och de som först skapade den och sedan tjänade pengar på den fick också vara med på ett hörn.
“Nästa Varberg!”
Jag hann klart! Ha en trevlig helg så ses vi igen nästa vecka.