Mångfald blir enfald: Så vill Thorengruppen tvätta sitt varumärke

”Meet the new boss, same as the old boss” sjöng The Who i låten Won’t get fooled again. Jag är för ung för att komma ihåg det. Men det The Who sjöng om brittiska politiker på 1970-talet stämmer lika bra in på svenska skolkoncerner på 2020-talet. Ska vi get fooled again? Nä! Här kommer ett fördjupningsinlägg om september månads minst uppmärksammade skolnyhet.

Det har skrivits en hel del om Thorengruppen i media, särskilt på senare tid. Även här på Tankesmedjan Balans blogg. Här på bilden kan du se antalet omnämningar av Thorengruppen i media per år, sedan 2006. En del av omnämningarna rör i och för sig inte skolorna, utan innebandylaget som finansierats delvis av de skolpengar som kommuner betalat ut till Thorens olika skolbolag. Men ändå: det har stormat.

Nu kommer det inte skrivas något mer om Thorengruppens skolor. Inte för att deras problem är lösta, utan för att de inte längre heter Thorengruppen. Häromveckan meddelade de i ett pressmeddelande att de från och med nu lystrar till namnet Edukatus.

Det är inget ovanligt att byta namn för att slippa undan ett skandaltyngt bagage. Caremas äldreomsorg bytte namn till Vardaga efter en lång tids rapportering om låg bemanning och höga chefsbonusar, till exempel. Som de själva uttryckte det, ”vi behöver en neutral nystart”. Kommunikationschefen på Thorengruppen, förlåt Edukatus, säger att namnbytet är ”en liten men viktig symbol för den stora förändring som nu håller på att genomföras i organisationen”. Den tidigare ensamägaren har sålt koncernen till två riskkapitalister, VD och styrelse har bytts ut, och nu byts alltså även namnet.

Helt klart en stor förändring. För eleverna och medarbetarna i fd Thorens skolor och förskolor hoppas vi såklart att detta blir bra, eller i alla fall bättre. Men det finns något intressant att notera här för den som tittar väldigt noga. Låt oss titta väldigt noga.

Edukatus kommunikationschef heter Paula Hammerskog. Hon är ganska ny på Edukatus, men inte i friskolebranschen. Hon har arbetat på Academedia sedan 2007 och var kommunikationsdirektör där i många år. Enligt ryktena är hon ett superproffs, och hon har varit oerhört skicklig på att bemöta kritik mot Academedia i både traditionella och sociala medier. En pangrekrytering för ett bolag som behöver lära sig att kriskommunicera.

Edukatus verkar ta över mer än Academedias stjärnkommunikatör. Såklart: hon tar ju med sig sin egen kompetens. Nu ska även alla skolor som hetat någonting med Thoren få nya namn.

De ska få namn med lokal anknytning, förklarar Hammerskog i pressmeddelandet. Det brukar Academedia-skolor också ha: deras grundskolor är döpta till trevliga varianter av sina geografiska platsnamn. Academedias grundskola i Nyköping heter Vittra Kungshagen och den i Nacka heter Noblaskolan Nacka Strand, till exempel.

Den skola som lyfts fram i pressmeddelandet ligger i Växjö och har bytt namn till Mobergsskolan. Det är efter författaren Vilhelm Moberg, som skrev Utvandrar-eposet arbetade som journalist i Växjö, så utöver lokal anknytning får fd Thorenskolan alltså ett namn som doftar intellekt och bildning. Toppen! Det brukar Academedia-skolorna också ha. Deras olika segment på skolmarknaden heter saker som Vittra (att vara vitter betyder att älska litteratur), Nobla, Pops Academy och Montessori Mondial, som uppger att de ger sina elever ”personlig, social och mondial utveckling”. Snyggt! Vad det nu är. Mondial betyder i alla fall världsomfattande.

Vad ligger i ett namn? Förhoppningsvis inte alltför mycket. Alla skolor oavsett huvudman ska ju följa samma läroplan, samma arbetsmiljölag och samma skollag. Men nog är det slående att alla verkar gilla samma typ av annorlunda saker? (Som Wille Crafoord sjöng.)

”När det handlar om om det ska finnas aktiebolag eller inte, så handlar det i grunden om att man måste bestämma sig från början: vill vi ha mångfald i den svenska skolan, eller vill vi ha ett skolsystem där alla går i samma takt?” sa Andreas Mörck i TV4, när han och jag diskuterade friskolorna där. Att aktiebolag är en förutsättning för mångfald är en käpphäst för friskolelobbyismen, men för Thorengruppen verkar det vara viktigt att så fort som möjligt framstå som en i mängden av friskolor. Inte sticka ut.

Edukatus, förresten. Är inte det väldigt likt namnet på ett av Academedias bolag?


Vid sidan av blogginläggen och våra inhopp i media, har Tankesmedjan Balans nu ett nyhetsbrev. Där skickar vi kommentarer och tips enbart till er som väljer att prenumerera på det. Vi har tänkt oss att skriva varannan vecka, men ibland blir det varje vecka. Vill du också ha nyhetsbrevet? Anmäl dig här:

Registrera dig för att få tankesmedjan Balans nyhetsbrev i inkorgen, varje fredag.

Vi spammar inte! Läs vår integritetspolicy för mer info.

Tidigare veckobrev:

Vecka 38: Lobbyist och politiker - samtidigt"
Vecka 40: Tankar efter bokmässan"
Vecka 41: "Ett starkt tryck på förändring underifrån"
Vecka 42: "Den som är satt i skuld, kan bli fri"
Vecka 43: "Academedia döljer utdelning till ägare"
Vecka 45: "Jag vill helst inte veta att det är så illa"
Vecka 46: "Lärarna har strejkat lika många gånger som Timbro"
Vecka 47: "Avskaffa offentlighetsprincipen? Låt oss ta en diskussion om detta"
Vecka 50: "SKR:s chefsekonom går till lobbyindustin"
Vecka 5: "Det är riktiga människor som röstar"
Vecka 6: "Boktips i skuggan av Risbergska"