David slåss mot Goliat i Karlstads utbildningsnämnd – vem tar hem segern?

Bortom de hårda orden i debatten om marknadsskolan – dolt i tjänsteskrivelser och årsredovisningar – finns en sorglig, men samtidigt vacker, berättelse om David mot Goliat. Om modiga tjänstemän som vågar stå upp mot de enorma aktiebolagens ekonomiska makt. Det finns ett aktuellt exempel på sådana tjänstemän i Karlstad. Igår behandlade barn- och ungdomsnämnden i… Fortsätt läsa David slåss mot Goliat i Karlstads utbildningsnämnd – vem tar hem segern?

Publicerat den
Kategoriserat som Övrigt

Friskolelobbyn vill inte ha valfrihet

I den eviga skoldebatten återkommer ”valfrihet” som ett kärnord. Friskolornas Riksförbund har en temasida om Valfrihet med hela 146 texter på (räknat den 24 augusti 2021). Medan jag sitter och skriver detta inlägg dyker ännu en debattartikel om skolvalets förträfflighet från dem upp i flödet, så snart är det 147. [Lobbyism är en uthållighetssport. Vi… Fortsätt läsa Friskolelobbyn vill inte ha valfrihet

Kommentar till Timbros rapport ”Effekter av New Public Management i välfärden”

Förra veckan kom Timbro med en ny rapport. Inte vilken rapport som helst, utan en forskningsöversikt. Tunga grejer. Vi läste den och gick vidare med våra liv eftersom den inte handlar om de grejer vi jobbar med här på tankesmedjan Balans. Men! Sen började vi få mejl. ”Har ni läst Timbro-rapporten? Vad tänker ni?” Aha.… Fortsätt läsa Kommentar till Timbros rapport ”Effekter av New Public Management i välfärden”

SKL tänker till om lärarbristen – sämre villkor lösningen!

Igår kom Skolverket med en uppdatering av hur många lärare som måste rekryteras inom den närmaste femårsperioden. 77 000 nya lärare måste trollas fram. Det är ganska många. Igår kom även SKL med sina yrkanden inför #avtal2018. Det här är en viktig grej. SKL är avtalspart för fler lärare och rektorer än någon annan. Ingenstans finns det sådana möjligheter att locka fler att bli lärare än i det stora läraravtalet mellan kommuner och lärarfack. Låt oss titta lite på vad SKL vill göra för att locka fler till läraryrket.