När skolägare intervjuas säger de ofta att eleverna alltid kommer först. Att vinster och aktiekurser bara är ett medel för att kunna driva bra skolor. Men det är inte så aktiebolagslagen är skriven.
Enligt lagen ska ett aktiebolag drivas med syfte att ge vinst till aktieägarna, om inte bolagsordningen uttryckligen säger något annat. Och för börsnoterade bolag som Academedia finns dessutom ett ansvar gentemot marknaden: bolaget måste visa stabil tillväxt och lönsamhet över tid.
Det betyder att bolagsledningen har ett ekonomiskt incitament att skapa avkastning. Ett tydligt sätt att se hur det uppdraget formuleras i praktiken är att titta på de incitamentsprogram som styrelsen föreslår för sina chefer. Där framgår exakt vad som belönas, hur mycket, och under vilka villkor.
Vilka resultat är det som belönas?
Vid årets bolagsstämma föreslår Academedias styrelse två nya incitamentsprogram: ett prestationsaktieprogram och ett teckningsoptionsprogram. Syftet sägs vara att behålla nyckelpersoner och skapa samsyn mellan medarbetare, ledning och aktieägare. Men villkoren visar också vilka mål som styrelsen anser viktiga för koncernens utveckling.
Prestationsaktieprogrammet
Det största programmet gäller omkring 140 personer i ledande positioner. De får rätt till aktier gratis, men bara om vissa mål uppnås och de stannar kvar i bolaget fram till 2029.
De fyra mål som avgör hur många aktier man får är:
- Totalavkastning för aktieägarna (30 %) – bolagets aktiekurs och utdelningar ska ge minst 7 % avkastning per år, helst 14 %.
- Omsättningstillväxt (30 %) – bolaget ska växa minst 5 % per år, helst 7 %, exklusive stora uppköp.
- Rörelsemarginal (30 %) – den justerade vinsten ska ligga mellan 7 och 8 %.
- ESG-mål (10 %) – klimatpåverkan ska minska, mätt som koldioxidutsläpp per intäktskrona.
För att toppchefer ska få delta krävs dessutom att de köper teckningsoptioner i det andra programmet – alltså investerar egna pengar i aktien.
Teckningsoptionsprogrammet
Det här programmet riktar sig till omkring tio ledande personer i Academedias högsta ledning. De får köpa 90 000 optioner till marknadspris. Varje option kan senare bytas mot en aktie, om aktiekursen stiger. Optionerna subventioneras delvis av bolaget. Hälften av kostnaden betalas tillbaka om deltagarna är kvar till 2029, och ytterligare en fjärdedel kan återbetalas om bolaget når sina hållbarhetsmål.
Men elevernas skolresultat då?
När man läser förslagen märker man snabbt vad som inte mäts.
Det finns inga mål kopplade till undervisningens kvalitet, lärarnas arbetsvillkor, elevernas resultat eller likvärdighet mellan skolor.
De enda parametrar som påverkar ledningens belöningar handlar om tillväxt, marginal och aktieägaravkastning – det vill säga hur mycket pengar bolaget tjänar och hur aktiekursen utvecklas.
Om kvaliteten i undervisningen förbättras eller försämras påverkar inte chefernas bonusar, så länge vinsten och tillväxten ligger inom målnivåerna.
Slutsats: incitamenten speglar ägarlogiken!
Academedias incitamentsprogram visar tydligt hur en börsnoterad bolagsledning uppmuntras att sträva mot avkastning och tillväxt, inte mot förbättrade skolresultat.
När skolkoncerner säger att ”eleverna kommer först” är det viktigt att granska hur höga chefer belönas av aktieägarna. För i aktiebolag är det aktieägarnas värde som kommer först i lagen, och det syns i chefernas belöningssystem.
Det betyder inte att skolkoncernernas chefer eller aktieägare struntar i eleverna, men den ekonomiska motorn är konstruerad för vinst – inte för god och likvärdig utbildning.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – – – – – – – –– – – – – – – – – – – – – – – – – –
Det här blogginlägget är en del av vårt fokus på relativt korta inlägg som redogör för forskningsrapporter och utredningar eller förklarar enskilda delar av välfärdens styrning. Vi använder oss av AI som stöd för att läsa in stora textvolymer, men inläggen är alltid anpassade till Balans kontext och med det språk och centrala begrepp som vi använder för att beskriva välfärdens styrning.
– OECD:s rapport om behovet av ett svenskt lobbyregister
– Academedias framgång: ett resultat av politiska kontakter
– Nya forskningsresultat: Vill du tjäna mindre pengar – gå i vinstdrivande gymnasieskola!
– Totalförsvarets Forskningsinstitut: utländskt skolägande är farligt!
– Näringslivsforskare: Skolkvasi-marknaden fungerar inte!
– Försäkringskassan: jobb i välfärden är farligast för den psykiska hälsan
– Forskare: Skolkonkurrensen handlar om annat än skolors kvalitet!
– SKR: Administrationen i välfärden har växt okontrollerat!
– Ny forskningsartikel: Rektorer använder forskning för att styra och tysta lärare
– Lärarfack: Skolsegregationen allvarligare än vad statistiken visar!
– Fler möten, fler mallar, färre människor – ny forskning förklarar varför administrationen i välfärden ökat!
– Ny forskning om flickors sämre skolresultat: Tiktok en trolig delförklaring!
– Ny rapport om de senaste 30 årens högskolepolitik: 40 procent nedskärning per elev!
– Robert Wenglén: Professionerna ska styra välfärden – inte marknaden!
– Skolinspektionens dom om friskolereformen: brister, risker och vinstjakt
– Skolverket och Universitetskanslersämbetet: Friskoleelever sämre förberedda för högskolan!
– Arbetsmiljöverket: Grundskollärare, lärare i fritidshem och förskollärare har mest besvär pga arbetet!
– Academedia skickar 75,5 procent av vinsten till aktieägarna – utländska ägare gynnas när utdelning döljs i inlösen av aktier
– ”Multipelarbitrage” – därför köper skolbolagen varandra
– Den riggade skolmarknaden: Vinsten betydligt större än risken!

